17.3.06

Vastauksia kysymyksiin

Viimeisen vuorokauden aikana olen saanut kysymyksiä liittyen tähän blogiin ja itseeni. Vastaan niihin nyt tässä.

Miten Aamu-tv:ssä esiintyminen vaikutti blogin kävijämääriin?


Eilen torstaina kävijöitä blogissa oli laskurini mukaan 313 ja sivulatauksia 1043. Aiemmin sellaisina päivinä, jolloin olen julkaissut uuden tekstin, kävijöitä on ollut n. 30-50. Eilen eniten kävijöitä tuli SchizoBlogista (n. 90) ja Just Sopivasti-blogista (n. 60). Blogia oli googletettu jonkin verran sanoilla "kuluttavasta elämästä", "kulutusjuhlija" tai "kuluttaja blogi".

Mikä ihmeen kuluttajaekonomisti sanot olevasi?


Me kuluttajaekonomian oppiaineesta (Helsingin yliopisto) valmistuneet kutsumme itseämme tällä nimikkeellä. Virallinen tutkintonimikkeeni on maatalous-metsätieteiden maisteri (MMM). Kuluttajaekonomia oli minulle täysin oikea valinta, ja pidin opiskelusta paljon.

Olen valmistunut kuluttajaekonomiasta tammikuussa 2004, ja suppeina sivuaineina opiskelin elintarvike-ekonomiaa, markkinointia, tietojärjestelmätiedettä (kauppakorkeakoulussa) ja journalistiikkaa. Suppeat sivuainekokonaisuudet olen suorittanut avoimen yliopiston puolella myös viestinnästä ja aikuiskasvatustieteestä.

Pro gradu -työni otsake oli "Arjen helpotusta vai turhaa ylellisyyttä – työssäkäyvien äitien ajatuksia kotitaloustyön teettämisestä".

Aiemmin eli vuonna 2000 valmistuin tradenomiksi (pääaine markkinointi) Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Miksi perustit kulutusblogin?

Kuluttaminen kiehtoo minua niin paljon, että huomasin pohtivani asiaa kohtuullisen usein. Tämänhetkinen viestinnän työni ei kuitenkaan suoraan liity kuluttaja-asioihin, joten tuntui hyvältä ratkaisulta ilmaista ajatuksia blogia käyttäen.

Olen jo aiemmin kirjoittanut "normaalia", päiväkirjamaisempaa blogia, joten julkaisumalli oli tuttu: helppoa ja nopeaa, mutta samalla saa mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Useimmat teksit syntyvät varsin helposti ja koska en tästä mitään palkkaa saa, niin tekstit eivät myöskään usein ole niin viimeisteltyjä kuin mitä työssäni tuottamat pätkät.

Blogeja olen itse seurannut varmaan kolmisen vuotta.

Miten sinut löydettiin puhumaan televisioon?

Taustalla oli Kauppalehti Presson 4. maaliskuuta julkaisema juttu kuluttajien vallan kasvusta, jonka blogissani mainitsin. Presson toimittaja ei ollut minuun missään yhteydessä etu- tai jälkikäteen, ja käsittääkseni hän oli päätynyt blogiini googlettamalla tai vastaavalla tavalla. Tästä artikkelista Ylen toimitus oli blogini havainnut, ja sain taustatoimittajalta sähköpostin ja ehdotuksen haastattelusta.

Miten sinulla riittää aikaa moiseen?

Ajankäytössä on tietysti kyse valinnoista. Minulle tämä on sen verran tärkeä asia ja tunnen saavani tästä niin paljon, että kulutettu aika on sen arvoista. Eikä yhden tekstin naputteluun ja muutamiin kommentteihin vastaamiseen mene loppujen lopuksi kovin paljon aikaa, sillä mielestäni olen varsin rutinoitunut kirjoittaja.

Olet sitten varmaan tosi tarkka ja harkitsevainen kuluttaja?

Enpä oikeastaan. Olen kuvaillut itseäni "vaaleanvihertäväksi egoistiksi", eli pyrin toki ottamaan huomioon esimerkiksi ympäristö- ja eettisyysnäkökohtia, mutta ne eivät kuitenkaan ole päällimmäisinä tekijöinä ohjaamassa kulutustani. Kuluttamiseeni kuuluu selvästi myös nautintojen ja mielihyvän hakeminen, ja esimerkiksi eilen palkitisin itseni tulppaanikimpulla ja suklaalla.

Miksi sinulla ei ole televisiota ja miten pärjäät ilman sitä?


Minulle netti on nykyisin paljon televisiota tärkeämpi. Olen toki ajatellut, että ehkä sen töllön voisi taas joskus hankkia, mutta tällä hetkellä se ei ole tullut tarpeelliseksi. Jos jokin tv-ohjelma on pakko nähdä, menen käymään kavereiden luona.

Suoraan sanottuna se blogisi sisältö ei kyllä oikein kiinnostanut./Puhuitte televisiossa itsestäänselvyyksiä.

Ei kuluttamisen tarvitse kaikkia tietysti kiinnostaa samalla tavalla. Se on kuitenkin osa meidän arkeamme, joten varmasti jokainen jollain lailla sitä miettii enemmän tai vähemmän.

Televisiohaastattelussa tämä ajan ilmiö saatiin mielestäni kohtuullisen hyvin jollain lailla tuotua esiin. Toki nämä kuluttajuuspohdinnat tuntuvat helposti itsestäänselviltä juuri niiden arkipäiväisyyden vuoksi, mutta mielestäni ne ansaitsevat silti tulla sanotuksi ääneen.

Kerro itsestäsi jotain yleistä.

Olen syntynyt vuonna 1977 ja kasvanut maalaisympäristössä Liperissä, Joensuun vieressä. Nyt asun sinkkuna Helsingin Kalliossa. Harrastan tämän ns. nettiaktiivisuuden lisäksi esimerkiksi liikuntaa ja kavereiden kanssa laatuajan viettämistä mm. Kallion baareissa. Pidän siis esimerkiksi hyvästä ruuasta, juomasta, seurasta, viihteestä ja kirjoista.

Ja jos joku nyt minut kadulla tai muualla tunnistaa, niin hienoa olisi, jos tulet tervehtimään! Minun kanssani ei todellakaan ole pakko jutella kuluttamisesta tai blogeista, vaikka siitä tosin lienee helppo aloittaa.

4 Kommentit:

At 12:10 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Onko kuluttajaekonomisti virallinen nimike vai jonkin ainejärjestön/tiedekunnan omaa hassuttelua? Ekonomihan viittaa kauppakorkeakouluun. En kiistä pätevyyttäsi kuluttaja-asioissa, kiinnostaa vain muuten, koska en ole vastaavaan ennen törmännyt.

 
At 12:58 ip., Blogger justsopivasti kirjoitti...

Herneitä voipi vetää milloin mistäkin.

Olkoonkin epävirallinen, mutta silti paljon kuvaavampi tuo ke.

 
At 1:57 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Sivujeni statistiikka kertoo, että täältä joku oli käväissyt miun sivuillani (??), joten tulinpa minäkin uteliaana katsomaan, mikä sivusto tämmöinen on.. Mielenkiintoista tekstiä, silmäilin pikaisesti n. koko tuotantosi :D Pitänee laittaa tämä muistiin ja tulla jatkossakin lueskelemaan. :)

 
At 1:58 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Anteeksi, tyhmänä kirjoitin sivujeni osoitteen väärin tuohon ylle.... *blush*

 

Lähetä kommentti

<< Home