15.3.06

Netin vaikutus kuluttaja-aktivismiin

Ovatko kuluttajat tulleet netin myötä aktiivisemmiksi antamaan palautetta ja kommentoimaan tuotteita? Käytännössä ovat, mutta siihen on varmasti vaikuttanut moni muukin seikka kuin tämä internetin tuleminen.

Kuluttaminen on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi jokaisen elämää. Joskus aiemmin ihmiset kävivät siinä lähikaupassa ja ostivat päivittäistavaransa niistä valikoimista. Nyt on jo mietittävä, meneeko automarkettiin vai lähikauppaan, ja erityisesti siellä automarketissa tuotteiden kirjo on niin suuri, että kuluttaja joutuu valitsemaan juustohyllyn edessä, ostaako hän tänään halvinta kilojuustoa, kevytjuustoa, kotimaisen meijerin valmistettava, ulkomaailaista erikoisjuustoa vai kokeileeko hän uutuustuotetta.

Lisäksi kuluttajan valintoja ja vastuuta korostetaan nyt paljon. Ihmisille kerrotaan, että heidän valinnoillaan on ratkaiseva merkitys mitä moninaisempiin seikkoihin jätevuorten kasvusta globalisaation kehitykseen ja Suomen työllisyydestä omaan henkiseen ja fyyiseen hyvinvointiin.

Monilla ihmisillä on nyt myös rahaa käytettäväksi. Tietysti kuluttaja haluaa saada rahoilleen parhaan mahdollisen tuoton, joten sitä, mihin rahat käytetään (ulkomaanmatka, uusi auto vai kotisiivouspalvelun osto) on tietysti mietittävä. Kun varallisuutta on vähän, kuluttaja ei yksinkertaisesti pysty tekemään ostoksia samalla tavalla.

Nämä ovat esimerkkejä taustatekijöistä, joiden vuoksi kuluttaja-asiat kiinnostavat nyt paljon. Sopivasti nyt on myös tarjolla internet, jossa kuka tahansa voi lukea muiden kokemuksia ja kertoa kommenttejaan eri tuotteista ja palveluista keskustelupalstoilla tai vaikkapa näin blogissa. On helppoa olla aktiivinen: naputat lyhyen kysymyksen tai kommentin ja usein saat siihen myös vastauksen. Samalla voi pysytellä kasvottomana ja nimettömänä. Ennen nettiä ei ollut mitään vastaavaa kanavaa.

Netti on vanhaa tuttua puskaradiota laajempi ja monipuolisempi väylä välittää kokemuksia: kyllä minä luotan netin kautta saamiini muiden tuote- tai palveluarvioista samoin, kuin jonkun tutunkin.

Kuitenkaan mielestäni vielä ei olla siinä tilanteessa, että pelkästään netissä vellova keskustelu voisi käynnistää esimerkiksi laajan kuluttajaboikotin. Se vaatii vielä perinteisen median huomion, sillä netissä asiat hajaantuvat ja pirstaloituvat, eivätkä vielä samalla tavalla saavuta kaikkia. Toisaalta niin printti- kuin sähköinen media seuraa yhä enemmän netissä käytävää keskustelua, joten sieltä on toimittajienkin helppo löytää uutis- ja juttuaiheita myös kuluttamiseen liittyen.

Yritysten kannalta netti tarjoaa hyvän mahdollisuuden kerätä tuotepalautetta ja muuta kuluttajilta tulevaa kommentointia. Suomalaisille suoran palautteen antaminen ei ole kovin luontevaa, mutta sen sijaan on näppärää klikata itsensä firman sivuille ja naputella sähköinen palaute. Käsittääkseni moni yritys saakin nettiaikana kohtuullisen hyvin palautetta.

En minäkään varmasti olisi näin "aktiivinen" pohtimaan kuluttaja-asioita ilman nettiä. En rustailisi yleisönosastonkirjoituksia tai vastaavia. Blogi sen sijaan on tehnyt julkaisukynnyksen matalaksi, ja tätä kautta tiedän saavani edes jonkun lukemaan tekstejäni ja usein saan myös hyvää palautetta.

(Tämä teksti oli valmistautumistani huomiseen aamu-tv:n keskusteluun kuluttaja-aktivismista, pintasilaus aiheesta, josta en todennäköisesti pääse sanomaan kuin pari huomiota.)

3 Kommentit:

At 12:15 ap., Blogger justsopivasti kirjoitti...

Ei ehkä ihan kuluttajaboikottiin suuressa mittakaavassa, mutta kesäinen pepsi-kisa meni järjestävän osalta fiaskoksi kun netissä liikkui laskelma millä tuo ykköspalkinto oli mahdollista lunastaa.

Täällä pieni selvitys

Tarkkuutta vaatii nykyinen, pieni maailma.

 
At 3:56 ap., Blogger Mari(nadi) Koo kirjoitti...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

 
At 7:05 ap., Blogger Eero Leppänen kirjoitti...

Hei!! Loistava esiintyminen televisiossa tänään! Siinä sivussa myös paras juttu blogeista,mitä olen telkkarissä nähnyt.

 

Lähetä kommentti

<< Home