3.4.06

Ylellisyyttä tavoitellen

Eilinen Hesari kirjoitti (D4-5, toimittajana Ritva Liisa Snellman), kuinka luksustuotteiden myynti kasvaa vähitellen myös Suomessa. Jutussa todettiin, että moni ylellisyysmerkki on kärsinyt inflaation, kun myös tavikset ovat innostuneet ostamaan kyseistä brändiä. Esimerkkinä käytetiin Burberryä: kun englantilaispissikset innostuivat ruutukuosista, niin kummasti merkin imago tipahti.

Varsin monien merkkien valmistajien, ihan niiden keskihintaisten tai vähän hintavampien, onkin varmasti hankalaa päättää, tavoitellaanko mahdollisimman laajaa ostajakuntaa ja otetaan riski siitä, että brändin arvo laskee. Tässähän esimerkiksi myyntipaikoilla on ratkaiseva merkitys: kun jonkun vaatteen saa Anttilasta, niin ei siinä tunnu olevan samaa hohtoa, kuin jos se ostettaisiin esimerkiksi merkin omasta kaupasta.

Oma aiheensa on tietysti luksusmerkkien piraattituotanto, jota HS:n jutussa käsiteltiin. Asiaa sivusi myös Artekin toimitusjohtaja Mirkku Kullberg Arno Nybergin haastattelussa, jonka puolella korvalla kuuntelin tänään YleQ:lta. Kullberg totesi uskovansa ihmisten haluun ostaa aitoja merkkejä sen sijaan, että ostettaisiin halpoja huonekalukopioita.

Tuoteväärennöksillä taitaa olla tätä nykyä niin huono kaiku, että ihmettelen, miksi kukaan edes hieman käyttämistään brändeistä välittävä ihminen ostaisi piraattituotteen. Ennemmin sitä ostaa sen rehellisesti merkittömän (ja vaikka halvan), kuin feikkilogolla koristetun, jos siihen aitoon luksukseen ei ole varaa.

8 Kommentit:

At 8:42 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mutta sitten... Miksi kukaan ostaisi brändi tuotteen kun samalla rahalla yleensä saa 3 hyvää ja yhden jupmkp

 
At 10:29 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Näyttäkää minulle bränditön tuote. On luxusbrändejä, keskiluokan brändejä ja halpahallibrändejä.

 
At 10:51 ip., Blogger Mari(nadi) Koo kirjoitti...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

 
At 8:02 ap., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Jos puhutaan brändittömästä tuotteesta, niin pitää määritellä tuote.

Yllättävän moni yrittäjä kuvittelee myyvänsä tuotetta, mutta myy vaan tavaraa.

Tätini, jolla on paljon monimielisiä letkauksia, opetti ylellisyys tavarasta sellaisen jutun "Ei sellaista kannata myydä, minkä saa rahalla".

Esimerkiksi Cartierin kellot ovat ylellisyystuote, mutta todellinen luksustuote ne eivät ole, ensinnäkin sen vuoksi, että ne ovat liian kuuluisia, toiseksi sen vuoksi, että kuka hyvänsä voi ostaa sellaisen, jos on tarpeeksi rahaa.

Bawev ei kelpuuta rahojanne, jos teillä ei ole suhteita.

 
At 8:39 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Niin kauan kun brändinrakennuksen kanssa hosuvat firmat ovat ekologisessa ja sosiaalisessa mielessä yhtä kelvottomia kuin muutkin, kannustan kaikkia hankkimaan piraattituotteita.

Kun eksklusiivisia esikuviaan täydellisesti muistuttavat tuotteet leviävät tarpeeksi laajalle ja niiden käyttäjät yhdistävät ne tietoisen huolimattomasti valittuihin vähempiarvoisiin tuotteisiin, brändin arvon luulisi romahtavan.

Kun massat ahdistavat ylempiä kvintiilejä, niiden on käytettävä yhä enemmän aikaa joukosta erottautumiseen. Tämä pitää heidät poissa pahanteosta. Lopulta heidän on luovuttava tyhjänpäiväisistä muotipuuhistaan ja luotava jotakin todellista ja merkittävää, esimerkiksi tiedettä.

 
At 9:46 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mari, koska kirjoitin ensimmäisen kommenttini huolimattoman nopeasti, korostan vielä, että pidin postistasi. Kommentoin enemmänkin ekaa kommenttia.

On myös mielenkiintoista havaita, miten vaikea luksuksesta ja ylellisyydestä on keskustella. Saattaa olla suomalainen ilmiö, ylellinen on meillä yletöntä. Talonpoikainen niukkuus rulettaa. (Olisi muuten kiva tietää, kuinka niukkaa talonpojilla aikoinaan oikeasti oli...)

 
At 8:30 ap., Blogger Mari(nadi) Koo kirjoitti...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

 
At 9:23 ap., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Oikeasti mielenkiintoista on se, että maailmalla oikeasti rikkaiden ja vaikutusvaltaisten ihmisten merkkikieli on itseasiassa hyvin huomaamatonta ja "merkityksetöntä".

Mikä on Iso-Britannian rikkaiden suosima automerkki?

Mitä autoa Kuningatar ajaa

 

Lähetä kommentti

<< Home