29.3.06

Rehellinen yritys saa arvostusta

Kuuntelin tänään Paola Suhosta, IvanaHelsinki-merkin takana olevaa suunnittelijaa, eräässä tilaisuudessa. Suhonen puhui tulevaisuuden trendeistä ja tietysti myös muotoilusta, mutta erityisesti jäi mieleeni toteamus siitä, miten merkityksellistä yrityksille olisi olla rehellisiä.

Paola Suhonen totesi, että monen yrityksen nykyisin harjoittama mainostus omasta eettisyydestään ja ekologisuudestaan tuntuu ennen kaikkea mainostukselta: jos tuotteet valmistetaan jossakin kaukomaassa hieman hämärissä olosuhteissa, niin ei rahalahjoitus lasten koulutuksen kehittämiseen tee yrityksestä yhteiskuntavastuullista kuluttajien silmissä.

Jos siis halutaan kilpailla hinnalla, niin tehtäisiin sekin sitten reilusti. Kuluttajat kun arvostavat nimenomaan tätä rehellisyyttä: jos tuntee tulleensa jollain lailla huijatuksi ostoksissaan, pettyy karvaasti, ja asiakassuhde on mennyttä.

Suhonen uskoi, että tulevaisuudessa brändien on yhä tarkemmin jakaannuttava niihin, jotka kilpailevat tunteella ja niihin, jotka kilpailevat hinnalla. Tunne jakaantuu nautiskelija- ja anarkistikuluttajiin ja hinta vastaavasti halpa- ja kalliskuluttajiin. Kuluttaja voi tietysti elämäntilanteestaan, tuotteesta tai ostohetkestä riippuen kuulua eri luokkiin, mutta yritysten olisi kohdennettava tuotteet selkeästi jollekin näistä neljästä ryhmästä.

Suomalaisesta nykymuotoilun uudesta tyylisuunnasta puhuttaessa Paola Suhonen käytti nimitystä fennofolk. Fennofolkissa näkyy esim. kodikkuus, lämpö ja käsintehdyn leima sekä "tuotteiden takana seisominen" eli mm. eettis-ekologiset arvot. Samalla Suhonen painottu muotoilun kaupallista merkitystä ja sitä, kuinka muotoilun tulee tuottaa mielihyvää.

---

Muista blogeista:

Pagisija on saanut näytteen terveysvaikutteista jogurttia. Cybbis kuunteli vakuutusyhtiön tarjouksen, muttei vaihtanut vakuutustaan. Tiina Kaarela ei tykkää Philipsistä. PA muistelee lapsuudessaan saamiaan rahoja.

Lisäksi tiedoksi, että lisäilin omaan materiameemi-tekstini loppuun muita blogeja, joissa tähän brändilistaukseen on osallistuttu (lista lienee hyvin vajavainen, mutta täydennetään tarpeen mukaan).

1 Kommentit:

At 8:50 ip., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Paola Suhosen ongelma on se, että se suunnittelee vaatteita, jotka tuovat mieleen vain maitolavan.

anmzigilg haistattaa sille pitkät.

Mutta mitä asiaan tulee, niin yrityksen rehellisyydestä minä olen omalla blogillani viitannut usein

 

Lähetä kommentti

<< Home